24 lipca 2015 roku weszły w życie dwie uchwały umożliwiające ubieganie się o zwolnienie od podatku od nieruchomości.
Pierwsza z nich to uchwała w sprawie zwolnienia od podatku od nieruchomości budynków mieszkalnych wielorodzinnych lub ich części położonych na terenie miasta Będzina, w których wykonano remont elewacji.
Uchwała wprowadza zwolnienie z podatku od nieruchomości. Mogą z niego skorzystać osoby zamieszkujące budynki mieszkalne wielorodzinne, w których wykonano remont całej elewacji. Zwolnienie przysługuje pod warunkiem, że remont zakończono po 31 grudnia 2014 r. i nie później niż 31 grudnia 2019 r.
Remont musi zostać przeprowadzony zgodnie z przepisami prawa (w przypadku samowoli budowlanej zwolnienie nie przysługuje). Kwota zwolnienia wynosi 50% części wydatków poniesionych na remont, jaka odpowiada udziałowi podatnika w nieruchomości wspólnej, przykładowo:
Koszt remontu: 1 mln zł. Koszty kwalifikowane do zwolnienia: 500 tys. zł.
Udział Kowalskiego w nieruchomości wspólnej: 1674/100000
Sposób obliczania maksymalnej kwoty zwolnienia do odliczenia przez osoby fizyczne przez okres 3 lat, natomiast w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej w nieruchomości, przez 1 rok:
500 tys. x 1674/100000 = 8 370 zł.
Po zakończeniu remontu podatnik ubiegający się o zwolnienie powinien w ciągu roku złożyć do urzędu stosowne dokumenty wskazane w uchwale. Zwolnienie przysługuje od 1 stycznia roku podatkowego, następującego po roku, w którym podatnik po zakończonym remoncie złożył dokumenty.
Ze zwolnienia nie skorzystają podatnicy zalegający z zapłatą podatku od nieruchomości.
Drugą możliwość daje uchwała w sprawie zwolnienia od podatku od nieruchomości w ramach pomocy de minimis z tytułu utworzenia nowych miejsc pracy.
Na mocy uchwały zwalnia się od podatku od nieruchomości zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej:
– nowo nabyte nieruchomości gruntowe,
– położone na tych gruntach budynki, budowle lub ich części.
Zwolnienie dotyczy nieruchomości nabytych po wejściu w życie niniejszej uchwały.
Aby skorzystać ze zwolnienia należy ponadto utworzyć nowe miejsca pracy na tej nieruchomości. W zależności od ilości nowo utworzonych miejsc pracy zwolnienie przysługuje przez okres od 1 do 3 lat. Podatnicy ubiegający się o zwolnienie są zobowiązani przedłożyć wskazane w uchwale dokumenty. Uchwała obowiązuje do 31 grudnia 2018 r. I do tego czasu można składać wnioski o udzielenie pomocy de minimis. Łączna kwota pomocy nie może przekraczać pułapów określonych w rozporządzeniu Komisji (UE) Nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r.