Baner podziemia
Baner Będzin - strona główna
logo

Ważne informacje ZUS - Zasiłek za kwarantannę

08
/
04
/
2021

ZUS przypmina, iż za okres kwarantanny przysługują świadczenia z tytułu choroby.

Osoba, która została poddana kwarantannie lub izolacji ma prawo do świadczeń z ubezpieczenia chorobowego. Wypłaca je pracodawca lub Zakład Ubezpieczeń Społecznych. W zależności od sytuacji można otrzymać wynagrodzenie za czas choroby, zasiłek chorobowy lub opiekuńczy. Warunkiem jest podleganie ubezpieczeniu chorobowemu.

Informacje o kwarantannie lub izolacji są niezbędne do wypłaty zasiłków chorobowych i opiekuńczych.

Podstawą wypłaty świadczeń chorobowych jest informacja w systemie informatycznym Centrum e-Zdrowia o objęciu tej osoby kwarantanną lub izolacją w warunkach domowych. ZUS pozyskuje dane z tego systemu i udostępnia je płatnikom składek na ich profilach na portalu Platformy Usług Elektronicznych ZUS. Dostęp do informacji o kwarantannie lub izolacji na swoim profilu na PUE ma również ubezpieczony, można je odnaleźć w zakładce: Kwarantanna, izolacja domowa

- informuje Beata Kopczyńska, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa śląskiego.

Jakie dokumenty potrzebne do wypłaty

Gdy świadczenie chorobowe wypłacane jest przez ZUS to wówczas ubezpieczony musi złożyć stosowny wniosek o zasiłek chorobowy bezpośrednio w ZUS lub za pośrednictwem swojego pracodawcy. Wniosek można wypełnić i wysłać elektronicznie za pośrednictwem PUE. ZUS – po otrzymaniu wniosku – zweryfikuje informację o kwarantannie lub izolacji domowej w oparciu o odpowiednie dane z systemu informatycznego Centrum e-Zdrowia (EWP).

Gdy „chorobowe” wypłaca pracodawca do wypłaty świadczenia wystarczy informacja o kwarantannie lub izolacji, która będzie znajdować się w panelu Płatnika w zakładce [Kwarantanna, izolacja domowa]. Jeśli zdarzy się, że na profilu pracodawcy na PUE ZUS nie będą widoczne te informacje, to ubezpieczony w terminie 3 dni roboczych od dnia zakończenia obowiązkowej kwarantanny albo izolacji w warunkach domowych powinien złożyć swojemu pracodawcy pisemne oświadczenie. - W oświadczeniu trzeba potwierdzić, że odbyliśmy obowiązkową kwarantannę albo izolację w warunkach domowych. Dokument ten stanowi podstawę do wypłaty świadczeń w razie choroby przez płatnika składek po potwierdzeniu informacji zawartych w oświadczeniu w Państwowej Inspekcji Sanitarnej - wskazuje rzeczniczka.

Ponieważ podstawą do wypłaty świadczenia chorobowego jest informacja z systemu, to osoby, które zostały skierowane na kwarantannę lub są objęte izolacją domową nie muszą dostarczać papierowej decyzji sanepidu do ZUS lub do swojego pracodawcy. Nie muszą też mieć zwolnienia lekarskiego z powodu przebywania w izolacji domowej. Powinny jednak pamiętać o poinformowaniu swojego pracodawcy o przyczynie nieobecności w pracy. Informację tę mogą przekazać na przykład telefonicznie lub mailowo.

Kwarantanna domowników

Zgodnie z przepisami osoba współzamieszkująca lub prowadząca wspólne gospodarstwo z osobą zakażoną wirusem SARS-CoV-2 ma obowiązek poddać się kwarantannie. Rozpoczyna się ona od dnia uzyskania pozytywnego wyniku testu przez osobę zakażoną i kończy się 7 dni po zakończeniu izolacji osoby zakażonej. W takim przypadku organ inspekcji sanitarnej nie wydaje decyzji. Podstawą do wypłaty świadczeń chorobowych (wynagrodzenia za czas choroby, zasiłku chorobowego) jest złożone przez ubezpieczonego oświadczenie o konieczności odbycia kwarantanny. Wzór oświadczenia o odbywaniu kwarantanny przez domownika osoby zakażonej znaleźć można na stronie internetowej ZUS. Pracodawca lub ZUS może wystąpić do organu Państwowej Inspekcji Sanitarnej o potwierdzenie informacji zawartych w oświadczeniu.

Jeżeli świadczenia chorobowe wypłaca pracodawca, do ich wypłaty wystarczy oświadczenie o kwarantannie. Jeśli zasiłek chorobowy wypłaca ZUS, płatnik składek jak najszybciej (nie później niż w terminie 7 dni) powinien przekazać oświadczenie ubezpieczonego do ZUS. Może to zrobić za pośrednictwem portalu Platformy Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. W takim przypadku skan lub zdjęcie oświadczenia potwierdzonego za zgodność z oryginałem dołącza do zaświadczenia Z-3 / Z-3a. Osoby prowadzące działalność pozarolniczą i osoby z nimi współpracujące składają oświadczenie w ZUS. Oświadczenie może być przekazane elektronicznie – za pośrednictwem portalu PUE ZUS wraz z zaświadczeniem Z-3b lub wnioskiem o zasiłek chorobowy ZAS-53. Do wniosku należy dołączyć skan lub zdjęcie podpisanego oświadczenia.

Dziecko albo inny członek rodziny na kwarantannie

Ubezpieczony może wystąpić o zasiłek opiekuńczy, jeśli opiekuje się przebywającym na kwarantannie lub objętym izolacją w warunkach domowych:

  • dzieckiem do lat 14,
  • dzieckiem legitymującym się orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności albo orzeczeniem o niepełnosprawności łącznie ze wskazaniami: konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji oraz konieczności stałego współudziału na co dzień opiekuna dziecka w procesie jego leczenia, rehabilitacji i edukacji do ukończenia 18 lat,
  • innym członkiem rodziny.

Kwarantanna lub izolacja dziecka lub innego członka rodziny są traktowane tak jak choroba dziecka lub innego członka rodziny. podstawą do wypłaty zasiłku opiekuńczego jest oświadczenie ubezpieczonego o konieczności opieki nad dzieckiem lub członkiem rodziny przebywającym na kwarantannie lub w izolacji w warunkach domowych.

Jeżeli zasiłek opiekuńczy wypłaca pracodawca, do jego wypłaty potrzebne jest Oświadczenie o sprawowaniu opieki nad dzieckiem lub członkiem rodziny, poddanych obowiązkowej kwarantannie lub izolacji w warunkach domowych w celu uzyskania zasiłku opiekuńczego oraz wniosek o zasiłek opiekuńczy (Z-15A albo Z-15B). Wzór oświadczenia znaleźć można na stronie internetowej ZUS-u (zakładka Koronawirus).

Zdjęcia z wnętrza budynku ZUS, tablica z logo i okienko z informacją


 Zwolnienie z opłacania składek

Przedsiębiorcy z określonych branż mogą wystąpić o zwolnienie z obowiązku opłacania należności z tytułu składek za styczeń 2021 r. albo za grudzień 2020 r. i styczeń 2021 r. oraz za luty 2021 r. Wniosek RDZ-B7 można złożyć najpóźniej do 30 kwietnia 2021 r. Firmy, które mają obowiązek przekazania deklaracji rozliczeniowych - mają na to czas tylko do końca marca.

Przedsiębiorcy, którzy odczuli negatywne skutki Covid-19 wciąż mogą ubiegać się o wsparcie z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Chodzi m.in. o zwolnienie z opłacania składek i świadczenie postojowe.

Wszystkie niezbędne informacje dotyczącego tego jakie branże mogą korzystać ze zwolnienia ze składek, za jakie miesiące, jakie warunki należy spełnić i do kiedy zgłaszać wnioski, by uzyskać pomoc, znajdują się w ujednoliconym pliku na stronie internetowej www.zus.pl. Wystarczy odszukać zakładkę „Koronawirus”, następnie plik „Tarcza Antykryzysowa - wsparcie ZUS” i tam już znajdziemy poszczególne instrumenty wsparcia dla biznesu. Warto się z tym dokumentem zapoznać. Być może dzięki temu przedsiębiorcy odnajdą dodatkowe informacje, które pozwolą im na uzyskanie pomocy w tym trudnym okresie pandemii

- mówi Beata Kopczyńska, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa śląskiego.

Do tej pory ZUS przyjął ponad 7 mln wniosków, udzielając pomocy na kwotę ponad 31 mld złotych. W województwie śląskim zwolnienie ze składek przekroczyło kwotę ponad 1 mld 659 mln zł. Oddział ZUS w Sosnowcu udzielił firmom ze swojego terenu działalności zwolnienia ze składek w wysokości ponad 296 mln zł.

Wnioski podobnie jak w poprzednich miesiącach należy składać przez Platformę Usług Elektronicznych (PUE ZUS). To zdecydowanie skraca czas rozpatrywania dokumentów, pozwala również uniknąć wielu niepotrzebnych błędów.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami wnioski o zwolnienie z opłacania składek należy złożyć do 30 kwietnia.

Przedsiębiorcy, którzy ubiegają się o wsparcie powinni pamiętać o przekazaniu deklaracji rozliczeniowych. Mają na to czas do końca marca, chyba że są zwolnieni z obowiązku składania deklaracji i imiennych raportów

- dodaje rzeczniczka.

Prawo do pomocy mają przedsiębiorcy z kilkudziesięciu różnych branż. Zakres i forma wsparcia zależy od rodzaju przeważającej działalności gospodarczej (kod PKD). W ramach najnowszej odsłony tarczy antykryzysowej przedsiębiorcy mogą ubiegać się m.in. o umorzenie składek za luty oraz świadczenie postojowe (maksymalnie trzy razy). Chodzi o firmy z branży fitness, gastronomicznej, turystycznej, obiekty noclegowe, uzdrowiska, obiekty kultury i rozrywki, firmy zajmujące się fotografią, produkcją lub dystrybucją filmów i muzyki i fizjoterapeuci. Ze zwolnienia ze składek skorzystają również taksówkarze i prowadzący usługi wspomagające transport.

Tarcza antykryzysowa przewiduje również, że przedsiębiorcy z określonych branż mogą otrzymać świadczenie postojowe jednokrotnie, dwukrotnie albo trzykrotnie, przy czym uwzględnia się świadczenia już pobrane na podstawie rozporządzenia, które obowiązywało do 27 lutego 2021 r. Wniosek o to świadczenie przedsiębiorcy mogą złożyć najpóźniej w ciągu 3 miesięcy od miesiąca, w którym zostanie zniesiony stan epidemii.

Do tej pory Oddział ZUS w Sosnowcu wypłacił świadczenia postojowe na kwotę przekraczającą 168 mln zł. W całym województwie śląskim takie wsparcie przekroczyło już 683 mln zł.


Zmiany w 500 plus dla niesamodzielnych

Od marca próg dochodowy dotyczący tzw. 500 plus dla osób niesamodzielnych zwiększył się i wynosi 1772,08 zł brutto. Zmiana ta nie oznacza, że osoby pobierające świadczenie muszą na nowo złożyć wniosek. Wniosek należy złożyć tylko jeśli upłynął okres, na który została orzeczona niezdolność do samodzielnej egzystencji lub jeśli nowy próg dochodowy pozwala na uzyskanie świadczenia.

Osoby niezdolne do samodzielnej egzystencji mogą składać wnioski o tzw. 500 plus dla osób niesamodzielnych już od września 2019 r. W województwie śląskim do końca ubiegłego roku we zarejestrowano ponad 57,5 tys. wniosków o to świadczenie, w samym sosnowieckim ZUS ponad 9,4 tys. wniosków. Zdecydowaną większość złożyły panie, bo prawie 5,9 tys.

W całej Polsce wszystkie organy emerytalno-rentowe przyjęły 931 083 wniosków o świadczenie 500 plus dla osób niesamodzielnych, w tym 645 237 wniosków do ZUS.

Świadczenie uzupełniające dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji jest adresowane do osób, które ukończyły 18 lat, mieszkają na terytorium Polski i są niezdolne do samodzielnej egzystencji. Prawo do świadczenia 500 plus dla niesamodzielnych zależy również od łącznej wysokości przysługujących świadczeń pieniężnych finansowanych ze środków publicznych, chodzi m.in. o emerytury, renty wypłacane przez ZUS, KRUS i inne organy, a także świadczenia z pomocy społecznej, takie jak zasiłki stałe, czy dodatek mieszkaniowy.

Od 1 marca 2021 r. próg dochodowy dla świadczenia 500+ dla osób niesamodzielnych zwiększył i wynosi 1772,08 zł brutto.

- Przy badaniu wysokości świadczeń decydujących o przyznaniu i kwocie świadczenia uzupełniającego nie są wliczane dodatki i świadczenia wypłacane na podstawie przepisów szczególnych, m.in. dodatek i zasiłek pielęgnacyjny, dodatek dla sieroty zupełnej, dodatek kombatancki czy też ryczałt energetyczny. Nie są wliczane także świadczenia o charakterze jednorazowym, np. zasiłki socjalne lub zasiłek pogrzebowy. Do dochodu nie jest wliczana również renta rodzinna przyznana po zmarłym rodzicu osobom, które stały się całkowicie niezdolne do pracy przed ukończeniem 16. roku życia lub w czasie nauki w szkole przed ukończeniem 25. roku życia - wyjaśnia Beata Kopczyńska, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa śląskiego.

Nie zawsze 500 zł

Należy pamiętać o tym, że nie zawsze świadczenie uzupełniające będzie przysługiwało w wysokości 500 zł. Świadczenie w pełnej kwocie, czyli 500 zł będzie wypłacane tylko wtedy, gdy suma świadczeń ze środków publicznych nie przekroczy 1272,08 zł brutto. Przy wypłacie świadczenia obowiązuje zasada złotówka za złotówkę, przy czym świadczenie uzupełniające nie może być wyższe niż 500 zł. Zgodnie z tą zasadą jeżeli suma obecnie pobieranych świadczeń wynosi np. 1300 zł, to świadczenie uzupełniające jest przyznawane w kwocie 472,08 zł. Świadczenie może być przyznane nawet w kwocie kilku złotych, jeżeli dana osoba osiąga dochód bliski 1772,08 zł brutto.

Konieczny wniosek

Aby otrzymać świadczenie uzupełniające, należy przede wszystkim złożyć wniosek – formularz ESUN. Może to zrobić sam zainteresowany lub jego przedstawiciel ustawowy, pełnomocnik bądź opiekun faktyczny. Formularz wniosku i druk zaświadczenia o stanie zdrowia można pobrać ze strony internetowej www.zus.pl, jest on dostępny także w każdej placówce ZUS.

Do wniosku należy dołączyć orzeczenie o niezdolności do samodzielnej egzystencji, chyba że jest ono w posiadaniu ZUS. Osoby, które nie posiadają takiego orzeczenia albo upłynął okres, na który zostało ono wydane, do wniosku powinny dołączyć zaświadczenie o stanie zdrowia wydane przez lekarza, pod którego opieką się znajdują (druk OL- 9) oraz – jeśli posiadają – dokumentację medyczną i inne zaświadczenia, które mają znaczenie przy orzekaniu o niezdolności do samodzielnej egzystencji (np. karta leczenia szpitalnego, historia choroby, dokumentacja rehabilitacji leczniczej, zawodowej, orzeczenie o niepełnosprawności).

Lekarz orzecznik ZUS na podstawie złożonej dokumentacji medycznej i zaświadczenia o stanie zdrowia oceni czy jest potrzeba wzywania na badanie. Może wydać orzeczenie bez bezpośredniego badania, gdy dokumentacja dołączona do wniosku jest wystarczająca.

Więcej informacji na temat świadczenia uzupełniającego dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji można znaleźć na stronie internetowej ZUS


Wyślij link mailem
  • Pdf
  • Drukuj
  • Powrót
  • Wypowiedz się